tiistaina, joulukuuta 18, 2012

My Precious

Teininä jaksoin mankua vaikka miten monta vuotta koiraa, mutta siinä meni se raja, vastaus oli että otat sit kun muutat pois kotoa. Olin asunut omillani itseasiassa jo lähemmäs vuoden verran, kun tajusin, että hei - nythän mulla on vihdoin oikeus ottaa se koira, mistä oon niin pitkään haaveillut :D 20-vuotis synttärilahjaks mä sitten hankin itelleni ton mun rakkaan Dominon, joka siis on 3 kg painava, soopelinvärinen, lyhytkarvainen chihuahuanarttu Lähdesaran kennelistä ja ens kuussa sille kilahtaa ikämittariin 4,5 vuotta.

 En oikein tiedä, mitä mä siitä kirjottaisin. Se on mun rakas ystävä, enkä halua ikinä luopua siitä. Ihmisiä tulee ja menee elämässä, välillä on riitoja jne, mutta Domino on aina mua ilosena vastassa, kun tuun työpäivän jälkeen kotiin ja pitää mulle seuraa.

Välillä törmää kysymykseen "Mies vai koira?", ei oo kauaakaan kun multa kysyttiin tää viimeksi. Vastaus on aina koira, varsinkin kun kyse on nimenomaan mun koirasta. Jos tapaisin mukavan miehen, mutta ilmenis, ettei hän pidä koirista niin laitan kyllä kiertoon, kyllä kalaa vedessä on. Koiran oon hankkinu mun ystäväks, enkä todellakaan luovu siitä miehen takia. Allergioista en tiedä yhtään, että jos on koirille allerginen, voiko koiran kanssa elää (no, hän varmaan sen tietäisi itse), mutta jos ei voisi niin tilanne olis sama. Jos taas saisin lapsen, jolla todettais allergia, sillon koira valitettavasti jäis kakkoseks, mutta uuden kodin se sais varmaan mun iskän tai jonkun muun läheisen luota :) Tällänen tilanne nyt on kylläkin vähintään vuosien päässä tulevaisuudessa edes mahdollista.
Oon puhunut täällä jo aikoja sitten, miten haluaisin sen toisen koiran ja odottelin keväällä yhdestä pentueesta itelleni punavalkoista australianpaimenkoiraa, mutta kyseiseen pentueeseen syntyi sillon vaan mustavalkosia. Näihin samoihin aikoihin toinen narttu astutettiin ja jäin odotteleen pentua siitä satsista, mutta astutus ilmeisesti epäonnistui. Toisaalta, mulla on kyllä aikaa odotella Sitä Oikeaa, että ei oo mikään kiire.

Domino on suhteellisen herkkä haukkuun, mutta tottunut kyllä ihan täysin kerrostaloelämään. Vieraat ainakin pitää haukkua pystyyn, varsinkin miespuoliset ja lapsista toi ei pidä sitten yhtään, mutta niitä nyt ei mun lähipiiriin kuulukkaan niin ei oo voinut koskaan ees tottua sellasiin. Pitkiä matkoja toi tykkää ja jaksaakin kävellä, mutta jossain pisteessä alkaa nilkuttaan, niin pidemmille lenkeille en sitä voi ottaa mukaan. Kylmällä ja märällä kelillä ulkonakäyminen on ihan mahdotonta, joudun täälläkin kantaan sen tonne puistoon, ettei tee tarpeitaan heti ulko-oven eteen. Sitten on heti päästävä sisälle peittojen alle. Koirapuistojen ideaa toi ei oo ymmärtäny, siellä pitää päästä mamman syliin tarkkaileen menoo. Temppuja toi osaa muutamia ja oppii todella nopeesti, ainoo vaan, että mä en osaa opettaa enää mitään uutta. Voin myös myöntää vähän epäonnistuneeni tossa koulutuksessa ja se johtuu kyllä ihan täysin siitä, että kyseessä on mun ensimmäinen koira. Ei mulla ollu mistään mitään käsitystä, paitsi jotain mitä koirakirjoista olin lukenut ja nekin tietysti unohtui kun sai pikkuisen kotiin :)

Jos haluatte jotain kysyä Dominoon liittyen tai jättää sille terveisiä niin kommenttia kehiin vaan, mä en oikein osaa kirjottaa siitä mitään ihmeellistä :D

Ps. näihin joulukalenteripostauksiin liittyen - ne on nyt jäänyt, kuten myös kommentteihin vastaaminen, yksinkertaisesti mua ei oo huvittanut! Illalla, kun on ollut aikaa niin viimesenä on ollut mielessä tietokoneen avaaminen. Tottakai jatkan toivepostausten tekemistä ja mulla on kaikkia muitakin kivoja juttuja, mistä pitäs kirjottaa, mutta kirjottelen sit omaan tahtiin, että armahtakaa! Ja jos ette jo tykkäile, niin menkääpä tykkäileen blogista Facebookissa tuosta sivupalkin Facebook -logosta, sinne kirjottelen välillä jotain kuulumisia tms, vaikka en blogin puolella hengailisikaan :)

22 kommenttia :

  1. Ite kun hankin kissat niin oli kyllä kans ajatus et kissat menee miehen edelle, niistä en luovu! Onneksi oma avokki kissoihin on tottunut, vaikka koiraihminen onkin.

    Itse uskoihin siihen et jos niin huono tuuri kävis et lapsi ois allerginen eläimille, niin eiköhän se niille sitten siedättyis, tai ainakin kodin lemmikeille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin luulen et varmaan siedättyis, mutta jos siitä tuleekin joku paha astma tms niin se ois kyllä ihan hirveetä :/ Tosin en oo yhtään perehtynyt mihinkään allergiajuttuihin :)

      Poista
  2. ihana!♥ mun unelmissa olis myös koirakamuli itselleni. ihana postaus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva jos tykkäsit postauksesta ja omaa hauvaa sitten hankkimaan ;)

      Poista
  3. Hah, sama homma meillä. Kun vettä sataa, pikku-chihun mielestä ulos voi ehkä kuolla, eli just ja just tarpeet tehdään ja sit äkkii sisälle. Sisäsiistiksi opeteltaessa tuo minun nakero teki tyytyväisenä tarpeet rappukäytävään, "mut hei, eihän tää oo enää kotona?" Veikeitä tyyppejä nuo pikkuset :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh voi että! :D Ihana! :D Domino on kans joskus alkanut vääntään rappukäytävään pienenä ja kiva siinä alkaa kantaan koiraa samaan aikaan pihalle :D

      Poista
  4. Jättiläischihutyttö Pimu lähettää Dominolle terkkuja ja nuolasee kuonon päästä :D http://thisshirtlovesme.blogspot.fi/2012/11/pikakuvat.html

    VastaaPoista
  5. Mulla on aika samankokoinen chihu kanssa :) Likka <3 Aika taivuttelu oli miehen suhteen koiran hankinnassa, mut mahtavinta ehkä huomata kuinka se on nyt sit kuitenin rakastunut tohon karvaturreen ja on kans sitä mieltä että kaveriksi toinen chihu vielä joskus hankitaan :)
    Kuvia mun kakarasta löytyy mm. tuolta http://tuplaongelma.blogspot.fi/2012/11/koiramainen-haaste.html ja lissää blogista karvakamut tunnisteen alta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, onneks mulla ei ollut aikoinaan taivuttelemista ex-miehen suhteen, sen idea se taisi alunperin ollakkin :D Käynpäs katsomassa sun Likan kuvia :))

      Poista
  6. Toi on niin söpö toi sun koira <3 Onko se luonteeltaan kiltti vai diivamainen? Itse oon kuullu että Chihuahuat on sellaisii itsepäisiä ja hankalia :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Domino on hyvä sekotus molempia luonteenpiirteitä :)) Aika paljon menee oman pään mukaan, mutta kun mamma sanoo ison sanan niin kyllä ollaan nöyrää :D

      Poista
  7. Ootko ikinä kokenut Dominia rasitteeks, kun pitää aina suunnitella koiran hoito/lenkitys jne vaikka lomamatkojen ajaksi, baarireissujen ym suhteen? Varsinkin nyt yksin asuessasi? En kysy mitenkään "negatiivisesti/syyttävästi/tms" vaan ihan vain mielenkiinnosta, kun oman koiran hankinta ollut silloin tällöin mielessä :) Chihut on kyllä ihania! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voin myöntää, että kyllä sen tavallaan vois rasitteeksikin laskee. En esimerkiks yksinkertasesti voi lähtee extempore -reissuille tai töiden jälkeen pitkäks aikaa kaupunkiin pyörimään, ettei koira joudu oleen liian kauaa yksin. Tai juhlapyhät/matkat jos ei meinaa löytyä hoitopaikkaa porukoilta jos ne on muualla. On siitä vaivaakin siis :)

      Poista
  8. aivan ylisöpönen !
    itelläni kauhee pentukuume ollu jo pari vuotta ...
    jospa sitä jossain vaiheessa olis tommoselle pikkuselle aikaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pentukuume on kyllä ihan hirvee tunne! :D Tiedän, tiedän :))

      Poista
  9. Dominolle kaveriks iso koira, miksi? Eikö olis järkevämpää ottaa joku toinen pieni :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmasti ois järkevämpää ottaa pienelle koiralle kaveriks toinen pieni koira, mutta en mä sitä ota varsinaisesti kaveriks Dominolle, vaan itelleni harrastuskaveriksi ja siks haluan sen olevan isompi, työkoira :)

      Poista
  10. Dominolle: Ootko sinut itsesi kanssa, vaikka sulla on silmät noin kaukana toisistaan ja nenäkin aika iso? Jos oot, niin miten oot oppinu tykkään itsestäs? Ihana toi sun asu tossa viimesessä kuvassa, saa sut näyttää tosi badass-piskiltä. Tsemppiä elämään!
    t. Jazzy, saksanpaimenkoira

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miks mä en oo nähny tällästä :DDDD Domino on aika sinut joo XD vähän vihanen välillä vaan maailmalle :PPP

      Poista
  11. Ihanan suloinen Domino! =)

    Miten Domino viihtyy yksin, kun olet töissä tms? Onko tehnyt tuhojaan vai onko ihan kiltisti?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se vaan nukkuu, yleensä löytyy tasan sieltä, minne jäi mun lähtiessä :P

      Poista