perjantaina, syyskuuta 13, 2013

Tervetuloa, teini-ikä!

Melkein teki mieli kirjottaa, että joudun käsitteleen tässä itelleni melko arkaa aihetta, mutta koska tää aihe ei oo mulle todellakaan millään tavalla arka, niin en sitä kirjota :D Joskus itseasiassa herää kysymys, voiko ylipäänsä olla sellasta aihetta, joka mulle olis arka tai mistä en pystyis avoimesti kertoon ja kirjottaan tänne blogiin. Voisitte joskus testata ja ehdottaa jotain aiheita mistä tehdä postaus niin katotaan missä se sietoraja sitten todella menee :D No okei, yksityiselämästä/rakkauselämästä (siis anteeksi mistä?) en hirveen tarkasti täällä jaksa kertoo koska se ei luonnollisestikkaan kosketa pelkästään mua, myöskään töihin liittyvät asiat ei tänne blogin puolelle kuulu.

Sit jos päästäs ite aiheeseen pikkuhiljaa - näin nopeesti tiivistettynä: mun iho on menny parissa kuukaudessa ihan helvetin huonoon kuntoon ja mulla on varmaan joku aikuisiän (tai vähä myöhässä tulleen teini-iän ;D) akne.

Jos johonkin oon ikinä ollut tyytyväinen, se on mun iho. Mulla ei oo ikinä ollut juurikaan finnejä tai mustapäitä, ei sillon teininäkään. Joku yks kerrallaan jossain leuassa tai nenänpielessä, mutta kuka niistä jaksaa välittää tai skitsoilla. Ihonhoitotuotteisiin tahi muutenkaan ihon hoitoon en oo pahemmin koskaan panostanu juurikaan sen takia, kun ei oo oikeestaa ollu mitään tarvetta. Oon välillä ostanu ja käyttänyt kasvovettä tai jotain erityistä puhdistusmömmöö mainoksen/tarjouksen/kivan pullon uhrina, mutta pääsääntösesti on menty lähinnä vedellä ja suihkugeelillä ja sillä ihorasvalla, mitä nyt sattuu milloinkin käytössä olemaan. Tietty noin viikottain tehny naamioita ja/tai kuorinut ihoa, mutta ne nyt on ihan perusjuttuja.

Reilu pari kuukautta sitten huomasin, että mulle alko yhtäkkiä tuleen jotai paskaa naamaan vähän sinne tänne ja nyt tää tilanne on ihan riistäytynyt käsistä. Mulla on siis kipeitä punottavia finnejä lähinnä poskien ja leuan alueella jatkuvasti ja kun edelliset lähtee niin heti tulee uusia tilalle ja noi on oikeesti kipeitä. Sit on paljon sellasia pieniä ihon värisiä, en osaa tarkemmin kuvailla niitä tai tiedä niille mitään nimee. Mitään arpia ei vielä oo tullut, mutta luonnollisesti nypin noita, pakkohan niitä on. En yksinkertasesti voi antaa niiden vaan olla.

Jännä tässä on se, että en oo tehnyt mitään erilailla kun ennen. En oo käyttäny mitään uutta voidetta tai puhdistusainetta ja elämäntavat on ihan yhtä paskat kun ennenkin, paitsi että nyt oon ollut dokaamatta (tää oli muuten osasyy olla dokailematta, aattelin jos mua rankastaan siitä kun oon tässä myrkyttäny itteeni mut ilmeisesti olin väärässä) ja tupaikointia oon vähentäny HUOMATTAVASTI (mut näköjään ihan suotta - p.s. kerron tästä vaikka myöhemmin lisää), en myöskään oo syönyt mitään erilaista tai huonommin kun yleensä tai stressannut mistään, niinkun en yleensäkkään.

Kaks ihmistä on ehdottanu että syypää voisi olla vesi. Tehtiin nimittäin sellanen pikakelaus, että tää on kuitenkin alkanut sen jälkeen kun muutin tänne. Luulis nyt kuitenkin, että tässä jo pikkuhiljaa alkais iho tottuun, mikäli se eri tyyppisestä vedestä ois kiinni.

En tiedä näkeekö kanssaeläjät tätä mun ihovaivaa normaalilta keskusteluetäisyydeltä, kuvista oon koittanu syynätä, mutta no, näissäkin näkyy nyt pahiten vaan toi ylähuulessa/nenän pielessä oleva isompi. Meikki-/peitevoiteella saa kuitenkin noi punottavat ihan hyvin piiloon ja meikittömänäkin pystyn ihan hyvin lähteen kylälle jos siltä tuntuu. Meikitöntä kuvaa näytille nyt kuitenkaan en _todella_ oo tänne laittamassa tässä tilanteessa.

Toivon että tää postaus ei loukkaa ketään, koska tiedän varsin hyvin että monet taistelee vielä pahempien iho- (ja miksei muittenkin) ongelmien kanssa ja mikäli nyt pahotin jonkun mielen tällä niin pyydän syvästi anteeksi. Mulle tää on vaan todella kiusallinen ja ennenkokematon tilanne, että pakko purkaa jonnekkin ja blogi on siihen juuri sopiva paikka.

Kultainen ystäväni Aino oli ilmeisesti kuullut mun tuskanhuudot, koska sain siltä synttärilahjaks lahjakortin kasvohoitoon, jonka aion mennä hyödyntämään pikimmiten kun vaan mahdollista jos siitä saisi vaikka helpotusta, mutta oon hyvin vakavasti miettiny kääntyväni ihotautilääkärin puoleen ja suorastaan vaatia jotain vahvempaa kuuria, esimerkiks sitä Roaccutania, vaikka oon kuullu siitä jotain kauhutarinoita. Sillä ilmeisesti on mun lukeman perusteella aika karut sivuvaikutukset ja ennen kaikkee kuuri on melko hintava. Jostain syystä en nimittäin jaksa uskoo, että tää lähtis ihan ittellään pois tai edes sillä, että satsaisin kunnon ihonhoitotuotteisiin. Oon alkanu myös epäillä, että ehkä mä oon vaan allerginen Helsingille?

Onko teillä kokemusta tän tyyppisestä ongelmasta tai mitä mun teidän mielestä kannattais tehdä tässä tilanteessa? Näkisittekö ton ihotautilääkärin puoleen kääntymisen mulle vaihtoehtona?

Help me!

119 kommenttia :

  1. tai sit sun iho totuttelee siihen et oot vähentäny alkoholin ja tupakan käyttöä. mulla oli nuorena tosi paha akne ja se kyllä siinä helpottui kun menin lääkärin puheille ja sieltä sain aina reseptit lääkkeisiin. mikäli et jaksa lääkäriin vaivautua vielä, niin kato jostain marketista ihohuokosia supistavaa tai muuten vaa todella hyvin puhtistavaa naamanpuhdistusainetta ja kannattaa kattoo joku semmoinen kosteusvoide mikä kosteuttaa ihoa tosi hyvin (jos olet kiuva-ihoinen)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No toi ei kyl oo mahollista koska tosiaan ongelma on tullut jo aikasemmin :/ Voisin kans melkein mennä poikkeen ihan lääkärillä, jos sais ees jotain muuta lääkettä sitten mikä helpottaisi :)

      Poista
  2. Ootko vaihtanu meikkivoidetta tms? Omalla kohdalla iho parani kun alko syömään kunnon omegatabletteja reilusti :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En oo vaihtanut :/ Omegatabletteja voisin ehkä testatakin!

      Poista
  3. Itellä oli yläasteella jonkun verran finnejä ja käytin Basiron nimistä aknelääkettä. Sitä saa ilman reseptiä apteekista ja toimi mulla hyvin :) mulla tuli kasvojen lisäks myös yläselän alueelle näppyjä :/ Toivottavasti löydät jonkun ratkasun ja helpotuksen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Basiron.... pitäsköhä sitä testata! Kiitti vinkistä!

      Poista
    2. Basiron on ihab ykköstuote, mulla oli raskaushormoneitten takii yhes vaihees finnejä kauheesti, eikä millää lähteny. Sit kokeilin laittaa basironii, ni lähti muutamas päiväs kaikki !:) nimrnomaan tollasiin hormonifinneihin auttaa, ei paskasuudesta johtuviin (mitä en kyllä usko, ett sulla olis :D!)
      maksaa apteekista joku 11 e ja se on naamaan jätettävä(on sitä myös pesuaineena, mut se on kuulema huonoo), ni sitä jaksaa laittaakki, vaik olski väsyny :)
      ainii se on ennen ollu Kai resepti,mut myöhemmin muuttunu, Eli on oikeesti tujua :)

      Poista
  4. roaccutanin itse syöneenä, se kuuri oli tosi vaikee saada että lääkärit määrää sen vaan tosi vaikeeseen akneen eikä ihan pariin näppylään vaan. ja senkin jälkeen voi akne kuitenki uusia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aijaa no en tiiä täyttäisköhän tää mun niitä kriteereitä :/ Tosin kyl voisin niitä useemmankin syödä sit kunhan tää vaan lähtis!!

      Poista
    2. Roaccutan on kyllä niin myrkkylääke että sitä ei pienillä perusteilla ruveta syömään, on niin pahat sivuvaikutukset!

      Poista
    3. No, on sitä aika monet syöny ja hengissä selvinny :)

      Poista
  5. Mulla autto tollaseen e-pillerit. En tiedä mikä sun tilanne niiden kanssa on, käytätkö vai et, mutta mulla oli tilanne sellanen, että olin vuosia käyttänyt yhtiä ja samoja pillereitä ja samanlaisia näppyongelmia tuli. Sitte vaihdoin toisiin pillereihin ja tsädääm näpyt katos. Magiikkaa. :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mää en oo käyttäny enää vuosiin, enkä kyllä aio käyttääkkään, vaikka niillä hyvin todennäkösesti vois saada tätä kuritettua :D

      Poista
  6. Mulla kävi joskus pari vuotta sitten niin, että reilu puoli vuotta e-pillereiden lopetettua iho sai jonkun hirveen kohtauksen ja oli yltäpäältä näppylöiden peitossa. Tai muuta selitystä en sille oikeen keksinyt kuin ne hormonit. Sillon mulla toimi nihiin acnicyl nimiset tuotteet apteekista (pesumömmö ja sellanen täsmärasva näppyihin). Niitä kannattaa kokeilla, jos alkaa mennä hermo! :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pistän ton acnicylinkin muistilistalle! Kiitos vinkistä! :)

      Poista
  7. Mulla oli kans akne joskus ja lähti tetrysal-kuurilla jonka sain lääkäriltä :) ne tabletit makso 20€ kelakorvauksien jälkeen ja pakkauksessa oli 100 tablettia joita otettiin 2x päivässä :) niitä kannattaa lääkäritä kysästä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jaaha no voisin kysästä tollasta jos meen siellä tohtorilla poikkeemaan! Kiitos! :)

      Poista

  8. Moikka,

    Oli pakko kirjoittaa, kun olen yksi kohtalontoverisi. Itselläni alkoi viime syksynä nopeasti mennä iho todella huonoon kuntoon, vaikka ihoni on jopa teini-iässä ollut finnitön. (Ja teiniajoista on kuitenkin jo reilu 10v. aikaa.) Itselläni isoja, kipeitä ja märkiviä finnejä tuli juuri leukaan, suun ympärille sekä jonkin verran toiseen poskeen. Otsa ja nenä pysyi suurin piirtein näpyttömänä. Ongelma ei suinkaan ollut vain kosmeettinen vaan nimen omaan mun näpyt oli niin isoja ja osittain jossain niin syvälläkin ihon alla, että ne jomottivat ja sattuivat tolkuttomasti. Kokeilin erilaisia ihonhoitotuotteita ja apteekkien reseptivapaita valmisteita finneihin. Mistään ei ollut oikein apua. Helmikuussa menin ihotautilääkärille, joka diagnosoi mun sairastavan ruusufinnitautia. Tämä on eräs aknen muoto, joka alkaa aikuisiällä ja voi puhjeta pahaksi aika nopeastikin. Taudin laukaisee eri tekijät, mulla lääkäri epäili stressiä taudin laukaisijaksi. Sain lääkäriltä kuukauden antibioottikuurin ja lääkevoidetta. En kokenut näistä olevan kauheesti apua. Suurimman avun sain bion-merkkisistä ihonhoitotuotteista, joita olen nyt puolivuotta käyttänyt päivittäin. Nyt ihoni on kohtuu hyvässä kunnossa, paitsi aina tiettyyn aikaan kuukaudesta muutama näppy vielä naamaan tulee. Mutta nämä eivät todella ole enää sellaisia kuin vielä talvella. Talven aikana naamaani jäi myös ikäviä arpia, mutta kesällä ne onneksi vaalenivat paljon, kun kasvot saivat aurinkoa. Mutta summa summarum mene ihmeessä lääkäriin, tiedä vaikka sinullakin olisi tuo ruusufinni puhjennut. Ja itse suosittelen kokeilemaan bion- tuotteita. Ovat hintavia, mutta mielestäni hintansa arvoisia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No voi helvetti toi sun kuvaus sopii kyllä tähän aika hyvin.... Pakko kai se on mennä käymää lääkärillä jos se pystyis sanoon jotain tähän! Kiitos kun jaoit tarinasi!

      Poista
  9. Entä hikoilu? Ootko alkanut kuntoilla ja sitä kautta hikoilla enemmän kasvojen alueelta tms? Sehän voi joskus aiheuttaa jos jonkinmoista näppylää sun muuta. Etenkin jos meikit naamassa rehkii. Tyynyliina kannattaa kans vaihtaa usein ja pyyhkeet sun muut, jotka naaman kans kosketuksissa. Ja tietysti nää e-pillerin vaihdot tai lopettamiset voi laukasta tommosen, mutta ei sulla ilmeisesti semmosesta oo kyse? Tai jos sun iho vaan päätti puskea kaiken paskan pihalle kerralla ja sitten taas rauhoittuu (toki pari kk:tta on jo aika pitkä aika). Mutta vähän vaikuttaa siltä, että kannattanee hakeutua ihotautilääkärin vastaanotolle. Toivottavasti saat ihosi pian kuntoon taas!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No hikoilua mietin kans ensin kun tää alko vähän jännästi hiusrajasta ja rinnasta, koska nyt oon taas alkanu käymään säännöllisesti salilla kun pääsin tänne muuttaan, mutta sit toisaalta jännä kun ei mulle Tampereella tullu, vaikka siellä yhtälailla pää märkänä rehkin :I Noista pillereistä tosiaan joo ei voi olla kiinni, mutta ehkä meen sinne lääkärille kuitenkin! :)

      Poista
  10. Mulla myös meni iho tosi huonoon kuntoon viime syksynä kun muutin toiselle paikkakunnalle ja monet ehdotti syyksi juurikin tuota erilaista vettä ja luulen että myös lisääntynyt alkoholinkäyttö (opiskelijaelämä....) oli yksi syy. Itse löysin avun suolasaippuasta ja suosittelen kokeilemaan! Googlaa vaikka, esim. Saara Sarvas on ylistäny sen maasta taivaaseen. Muuten pesen kasvot Dermosilin puhdistusvaahdolla ja rasvana Nivean Soft. Toi oli ihan järkyttävää aikaa, koska mulla on aina ollut tosi hyvä iho ja sillontällön jossain vaan joku pieni näppy. Viime syksyn jäljiltä ihossa on nyt tosi paljon arpia ja se on epätasaisen värinen. Onneksi nyt kuitenkin iho on melko hyvässä kunnossa eikä tarvitse juurikaan käyttää meikkiä, bb-voide riittää. Toivottavasti saat ihos kuntoon nopsaa!

    -Essi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, opiskelijaelämä :P Ei vaan totta, kyllä se alkoholinkäyttö varmaan vaikuttaa aika paljon jos se yhtäkkii lisääntyy :) Mut tollasesta suolasaippuasta en oo ikinä kuullukkaan, alan heti googlaileen, kiitos!!!

      Poista
  11. Voisikohan syy olla stressi? Olet juuri muuttanut jne, voi olla että olet huomaammattikin stressannut ja iho on siihen reagoinut. Myös ruokavalio usein näkyy ihossa, -en tarkoita että söisit huonolaatuista ruokaa, vaan myuuton yhteydessä olet saattanut syödä huolimattomasti ja milloin mitäkin. =) Myös hormoniperäiset näpyt putkaaantuvat usein juuri leukapieleen, leukaan ja poskiin. Oletko vaihtanut e-pillereita tms?
    Kannattaa käydä kosmetologin luona, jolloin hän tarkemmin arvio ihosi tilaa kun näkee ihosi ja osaa tehdä oikean hoidon sopivilla tuotteilla. Suosittelen Aila Airo kauneuspalvelua, heillä on todella hyvä sarja jossa voidepohjaan sekoitetaan jokaisen erityisongelmaan oikea vaikuttava aine. :) Myös hoidon hinta koostuu sen mukaan, n. 90-120e.
    Terveisin kosmetologi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä! Ja se voi toki olla jos huomaamatta on jotenkin stressannut, kai sellanenkin ihan mahdollista on, varsinkin kun en oikein pidä itteeni minään stressaajatyyppinä! :) Ruokatavat mulla on aina ollu päin persettä, että niistäkään tuskin johtuu :) Mut kiitti!!! :)

      Poista
  12. Hei,
    tämä onkin ensimmäinen kerta kun kommentoin blogiisi :)
    Minulle tuli kanssa reilu puoli vuotta sitten ensimmäistä kertaa melkein kolmenkympin iässä näppyjä naama täyteen, minulle suositeltiin ekologista kosmetologia joka tekee timanttihiontaa DR. Hauschkan tuotteilla ja nyt olen siellä pari kertaa käynyt ja minulla ainakin toimi todella hyvin. Timanttihionnan jälkeen minulle laitettiin savi naamio joka tuntui imevän itseensä kaikki epäpuhtaudet, aivan ihanaa eikä sattunut. Suosittelen kokeilemaan ensin pari kertaa jotain tälläistä ennen kuin syö lääkkeitä. Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jännä kuulla etten oo ainoo tän ongelmani kanssa! :) Toi kuulostaakin kiinnostavalta, pitääkin tutkia asiaa tarkemmin!! :)

      Poista
  13. Samat kärsimykset on mulla ollut koko myöhäisteiniyden. Sillon sain iholääkäriltä ties miten montaa nappia ja kalliiksi tuli mut naama sentään parani. Tilanne pysy ihan hyvänä pari vuotta ja nyt taas sama juttu kun sulla, alko pienesti mut paheni sit oikein mukavasti.. Eikun takasin lääkärille ja uus satsi isotretinoinia (verrattavissa varmaan tohon roaccutaniin, vahva lääke) jeejee :D

    Noi ihomuutokset voi olla myös hormonaalisia, eli jos et syö e-pillereitä niin kannattaa kokeilla niilläkin hoitaa. Niistä saa sillon kela-vähennyksenkin ;) Mut lääkäriin vaan jos yhtään häiritsee! Kuvista ei kuitenkaan mitään sanomatta huomaa, nättinä niinkun aina :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla ettei kuvista huomaa (vielä)! :) Mä taidan kääntyy sinne lääkärin puoleen, vaikka työterveyteen, ehkä ne sieltä ohjaa mut oikeeseen suuntaan! :)

      Poista
  14. Mullakin rupes pari kuukautta sitten yhtäkkiä huononeen iho itestään. Ennen sitä mulla on ollu ihan silkinsileä iho kasvoissa ja koko vartalossa. En käyttänyt koskaan meikkiä, mutta nyt oon joutunu käyttämään peitevoiteita ja tuntuu siltä ettei sekään tee hyvää näpyille. Ajattelin ihon huononemisen johtuvan kesästä ja töissä hikoilusta (työskentelen ulkona). Mutta tilanne ei ole muuttunut yhtään paremmaksi vaikka ilmat on viilentyny ja oon pessyt kasvoja kahdesti päivässä kunnon aineilla. Nyt näppylät on alkanut leviämään myös kaulaa pitkin dekoltee alueelle. Ahdistavaa! En myöskään tiedä mikä näitä aiheuttaa ja harkitsen myös käyntiä kosmetologilla tai mahdollisesti lääkärillä, jos sieltä saisi jonkun tehokkaan antibioottikuurin, vaikkei mulla mitään oikeeta kunnon aknea ookkaan. Yy ymmärrän tilanteesi! :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi itku, kuulostaa tosi kiusalliselta!!! :((( Mäkin päätin et helvetti sit kun saan tän naaman kuosiin taas niin varmasti en enää käytä mitää peitevoiteita tai paksuja meikkivoiteita samaan tapaan kun ennen :D Nyt varsinkin joutuu kyl käyttää kaiken näkösiä jos haluaa että kaukaa iho näyttäis virheettömältä :/

      Poista
  15. Itellä tuli tällainen finnien massahyökkäys kesän puolivälissä, pahensin tilannetta kynimällä niitä. Kaiken maailman tököttejä tuli kokeiltua, tuli kokeiltua olla ilman mitään tököttejä ja kasvonaamioita, kuorintaa jne. Oliiviöljy+merisuola naamiona helpotti hieman, mutta ei silti suuresti.

    Hormonitoiminnassa oleva hetkellinen epätasapaino ainakin helposti noita aiheuttaa, niin myös tosiaan ne ruoka-aineetkin, itselläni se oli siis näistä jompi kumpi. Usko tai älä, olen VIIKOSSA saanut 90% finneistäni pois erittäin vanhalla konstilla mitä joskus yläasteiässä kokeilin ensimmäisiä kertoija. (sittemmin jäänyt unholaan, nyt epätoivoissani päätin sitä kokeilla)

    Ja se keino on: puristin "kypsät" finnit (puhdistettu iho, puhtaat kädet) ja laitoin niihin yön yli hammastahnaa ja aamulla pesin pois. (mikä tahansa ei käy, pitää olla sellaista vaaleeta tahnamömmöö, ei mitään geelitahnoja mis on jotain kiiltävii hileit tms). Se kirvelee jonku aikaa, mut ei pahasti, ja kyllä - itselläni lähti lähes kaikki finnit tän käsittelyn jälkeen pois :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ohho! :D Jännä kuulla, että tolla oot saanu ongelmaa kuriin! Mun pitäs varmaan kans kokeilla! :D Mulla kans puolessa välissä kesää tää alkanu :(((

      Poista
  16. Mä meikkaan ympäri vuoden ja jokaisena viikon päivänä, laitan AINA meikkivoiteen ja puuterin pohjustukseksi. Alkukesästä otin kuitenkin paljon aurinkoa ja sain niin kivasti naamaan väriä, että olin lähes koko kesän ilman meikkiä, ripsaria lukuunottamatta. Ja mulla alko kanssa iho kukkia! Pientä näppyä koko naama täynnä ja pari finniäkin tullu, yleensä mulla on aina ollu superhyvä iho ja ehkä yks finni tulee kerran vuodessa. Meikkihän oikeesti suojaa ihoa kaikelta lialta yms. eli jos on meikkaamatta, iho altistuu kaikelle. Voisko sullakin johtuu meikkaamattomuudesta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No toisaalta vois ihan hyvin olla?! Oon pyrkiny käyttään kevyemmin meikkiä ja nimenomaan just meikkivoiteita ja sellasia kesällä, mutta voisko tosiaan olla et johtuis siitä :O Huhhuh, no taidanpa varmuuden vuoks alkaa lotraileen yhtä lailla ku ennenki! :P

      Poista
  17. mulla oli ihan sama ongelma tossa pari kuukautta sitten, niitä finnejä pukkas koko ajan poskiin ja leukaan ja ne oli ihan helvetin kipeitä.. Mä epäilin kanssa tota veden vaikutusta, kun tampereella iho oli aina jotenkin huonommassa kunnossa verrattuna siihen kun olin porukoilla maalla :D Lopulta lääkäri vaihto mun e-pillerimerkin ja iho alkoi parantumaan tosi nopeeta tahtia, huh onneks!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneks sulla lähti pois!!! :)) Kyl tolla vedellä hyvin mahdollisesti sit on vaikutusta ainakin osittain munkin tilanteessa!!!

      Poista
  18. Kannattaa kokeilla apteekista Basiron nimistä voidetta, toimii! Poikkis söi joskus muinoin jonkun tuollaisen kuurin ja kasvot ja huulet tms. kuivui niin että melkeen naama irtos :D Sitä et halua kokea :D Se siis kuivattaa aivan järkyttävästi, en usko että voiteet niin paljon :) Sitä Basironia on myös kasvojen pesuaineena!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi basiron kuulostaa kivalta, täytyy käydä apteekissa hiplaamassa purkkeja!!!

      Poista
  19. Oletko lopettanut/ aloittanut e-pillerit tai onko muuta syytä epäillä hormonitoiminnan muuttumista, tulisi ekana mieleen (olen muuten kosmetologi, btw)? Ihan yleislääkärin kanssakin voi käydä juttelemassa ja pyytää antibioottikuurin, esim. tetrasykliiniä käytetään lievän ja keskivaikean aknen hoitoon. Roaccutania ei suositella kovin kevein perustein ja se ohentaa ihoa tosi paljon, pitäisin sen kyllä ihan viimeisenä oljenkortena (eikä lääkäri välttämättä suostuisi edes määräämään sitä sinulle). Kotihoitoon suosittelisin ihotyypin mukaiset puhdistus, kasvovesi, kosteusvoide aamuin illoin. Varsinkin iltapuhdistus on tärkeä ettei iholle jää yöksi muhimaan meikkiä tai saasteita. Jos haluat satsata vähän hintavampiin tuotteisiin Shiseidolla ja Clarinsilla on loistavia tuotteita epäpuhtauksiin taipuvaiselle iholle jotka eivät kuitenkaan kuivata ihoa. Pidä kasvomeikkivälineet, pyyhe, tyynyliina yms. puhtaina. Ja tsemppiä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No noista e-pillerijutuista ei voi kyllä johtua, että se on poissuljettu vaihtoehto.... Mut varmaan vois olla hyvä munkin testata alkuun ainaki joku tollane antibioottikuuri, ehkä siitä ois jotaki hyötyä!! :) Kiitos vinkeistä!

      Poista
  20. Kannattaa suoraan vaan mennä lääkärille, ei tota tarvi kestää koska vittumaistahan se on ku naama kukkii! :D Mulla oli teinina akne jonka sain e-pillereillä kuriin. Parisen vuotta sitten jouduin olemaan ilman pillereitä muutamia kuukausia ja mun naama räjähti ihan täyteen näppyjä, kun ennen sitä se oli ihan ku vauvan pylly niiden e-pillereiden ansiosta. Kyllähän se otti koville ku naama oli taas ku jollain teinillä :D

    Jännästi kyl mullakin on ihan viime aikoina alkanu tulemaan taas ärsyttäviä pikkunäppyjä, vaikka pillerit onki edelleen käytössä. En ymmärrä mistä tää nyt johtuu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää on iha selkeesti joku kulkutauti kun monilla on nyt näköjään samaa ongelmaa! :D Pakko se on lääkäriin mennä kuunteleen, oisko sillä minkälaisia ideoita mielessä!

      Poista
  21. Ootko alottanu/lopettanu e-pillereiden tms. hormonaalisten lääkkeiden syömistä? Mulla on meinaan aikalailla sama tilanne, ihan riistäytyny käsistä tää mun "aikuisiän akne" ja päättelin sen tulleen siitä ku lopetin pillerit. Helvetin rasittavaa vaan tosiaan ku noita näppyjä pukkaa harvase päivä naamavärkkiin kun ennen about koko naama on ollu silee ku vauvan perse! Erityisen rasittavaa on ku mulla on muutenki aina ollu sellanen vaikee iho noin muuten, ku on kuiva, herkkä ja couperoottinen niin nyt vielä lisänä joku akne :--D Hirveen kiva, ala tota ny si hoitaa jollain ku ei tiedä edes mistä alottaa!

    Huikkaa täälä blogissa sitte jos löydät jonkun avun tohon ongelmaan niin voisin ite kokeilla omaan pärstääni sitte jos mullaki toimis samat kikat! Joku dermatologin kunnollinen tutkimus vois ainaki auttaa omalla kohdalla, pitänee kokeilla joskus jos tää ei nyt tästä rauhotu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo tuun ehdottomasti kertoon tilannepäivityksiä jos tää muuttuu suuntaan tai toiseen tms! Toivottavasti säkin saat ton kuriin, ei tällänen oo kivaa! :(

      Poista
  22. Mä oon itse taistellut aknea vastaan koko ikäni. Oon popsinut ties mitkä ab-kuurit ja roat, mutta kaikki ne auttaa oman aikansa. Toki jos ihossa on paha tulehdustila, niin sitä tuskin saat kuntoon ilman ihotautilääkärillä käyntiä. Ensimmäisenä kannattaa varmaan kiinnittää huomiota muihin asioihin. Mulla itsellä on hormoniperäinen akne, eli hankalasti hallittavissa. Näin yleisenä vinkkinä sopivat omalle ihotyypille tarkoitetut tuotteet, kunnon kosteutus turha kuivattaa liaan rajuilla tuotteilla, lopettaa liika hoitaminen, veden juonti, terveellinen ruokavalio, liikunta, positiivinen mieli ja turha stressaus! Tiedän ettei kovin helpota tällä hetkellä, mutta ehkä pidemmällä aikavälillä. Mä itse kärvin kipeistä pateista iholla ja itsetunto on koetuksella. Sainkin taas uudet ab-kuurit lekurilta. Suosittelen siis marssimaan sinne, jos tuntuu että muut keinot on käytetty. Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kovasti ja tsemppiä myös sulle taistelun kanssa! Toivottavasti voitat aknen lopullisesti! :)

      Poista
  23. Kannattaa kokeilla, jos et jo syö, kalaöljykapseleita. Mulla on iho allergian takia reagoinu tosi pahasti silloin tällöin, mutta kun aloin säännöllisesti syömään noita kapseleita niin mitään ongelmia ei oo ollu enää muutamaan vuoteen. Ja no finnit on tietty eri asia kuin joku allergiareaktio, mutta eipä ne kapselit paljoa maksa vaikka muuten vaan söis :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitääkin hankkia noita, niistähän vissiin on muutenkin hyötyä! Kiitos vinkistä! :)

      Poista
  24. Ei liity nyt aiheeseen, mutta mistä noi sun ihanat aurinkolasit on? :) Oon etsinyt just tommosia vähän isompia koko kesän enkä mistään oo onnistunut löytään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noi on iha H&M, löytyy vissii edelleen sieltä ! :))

      Poista
  25. kannattaa toimia tosi nopeasti, sillä nypityistä finneistä ei jää vain arpia, sillä jos finnejä on paljon niin ryppyjä tulee myös :( 14vuotiaana mulla oli paljon näppylöitä otsassa, ja oon huomannu että iho jäi siitä kidutuksesta myös tosi löysäks :/ nyt monta vuotta myöhemmin kun nostan vähänkin otsaa niin tulee oikein komeat otsanrypyt! mun äitilläkään ei ole niin paljoa otsassa ryppyjä..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. .........anteeks siis mitä... RYPPYJÄ?! Omg huhhuh nyt tuli kiire! Kiitos kun kerroit tästä!

      Poista
  26. Mä kun lopetin joskus ekaa kertaa röökin polton ja olin ollut noin 3kk ilman nii naamaan iski just sellanen aikuisiän akne, ihan kauhee! Luulin että se oli vaan "puhdistatumista" mutta se vaan paheni ja sitä jatkui 6kk, kunnes menin sitten lääkäriin hakee antibiootit. Niitä söin 6kk mutta heti kuurin loputtua kaikki iski takas. Söin toisen kuurin toista antiboottia mutta taas 6kk:n jälkeen sama juttu. Sain tarpeekseni ja menin yksityiselle (kunnallisella ei suostu myöntämään helposti) Isotretinoin-kuurin ja sen jälkeen kaikki katos. Toi kuuri on aika rankka koska iho halkeilee, huulet kuivuu ja nenän limakalvot kuivuu niin, että aamuisin niistin aina vähän verta, mutta se oli sen arvoista. Sen jälkeen oon ollut monta vuotta ilman finnejä (okei joskus saattaa joku pieni näppy ilmaantua, mutt just sellasia no stress-näppyjä). Ton Isotretinoin-kuurin joutuu jotkut uusimaan 3-5 vuoden välein, mutta mulla ei oo ainakaan vielä ollut merkkejä siitä että finnit olis tulossa takas. Jos toi ongelma on vaan hetkellinen hormonimuutos niin e-pillerit tai antibiootti kuuri saattaa hyvinkin auttaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis mää oon kuullu tosta kans että monet on noita antibiootteja joutunu vetään monta kuuria putkeen peräkkäin, ennenku on suostuttu kirjottaan vahvempaa reseptiä :O Kai mäki jonku sellasen joudun ensin testaan, aattelin mennä iha työterveyteen, kai ne sieltä sit Terveystalon omalle ihotautilääkärille ohjaa jos näkee tarpeelliseks ja se ku on kuitenki kans yksityinen niin varmaan niiltä on sit helpompi kinuta jotai styrkkaa kamaa :D

      Poista
    2. Joo työterveudenhuollon kautta mäkin menin :) Sieltä sain ihotautilääkäriltä suoraan ton reseptin kun kerroin että antibiootit jo kokeiltu, mutta kunnallisella puolella ei ollut toivookaan. Näytti mulle kuvia naamoista missä on jotain appelsiinin kokoisia finnejä ja sanoi, että jos tohon menee niin sitten voi saada lähetteen Helsingin ihotautien poliklinikalle :D En jääny odottelee :D

      Poista
    3. Heh :D Kuulostaa kivalta :D Emmäkä iha taida jäädä tollasia odotteleen! :D

      Poista
  27. Itelläni (KIPEIDEN, ihonalaisten!)finnien ilmestyminen tuntuu liittyvän aina johonkin hormoneihin/mielialoihin. Muuten iho on oikeastaan virheetön, mutta kovassa stressissä saattaa tulla yhtäkkiä paljonkin noita jomottavia finnejä:(

    Ehkä se kuteinkin voi sullakin liittyä niihin hormoneihin, jos alitajuisesti elämänmuutokset on aiheuttanut stressiä tms? Mutta toisaalta jos ei oo ollut stressaantunut olo niin enpä tiedä sitten.
    Tsemppiä, toivottavasti löydät apua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En kyl tiiä, voihan se olla mahdollista et on jotenki stressaantunu huomaamattaan, onhan tässä kaikenlaista kuitenki meneillään mikä sellasta vois aiheuttaa! :)

      Poista
  28. Munkin pakko tulla viä selittää ku sulle ei oo paljon vie vastattukkaa :D Mutta joo tosiaa Basiron ac on apteekin parhautta ja the body shopin teatree puhdistusvaahto ja semmonen pikkunen kasvovesi/öljy mikä onkaa, auttaa mut aina pahimman yli :) Näin niinkun ziljoona tuotetta testanneena.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei no hyvä kuulla jos sulle on ollu niistä apua, noi Body Shopin jutut kuulostaa kivoilta!!!

      Poista
  29. Hei, mullakin oli joskus noin kunnes aloin käyttään "Nutriance"-nimistä GNLD:n ihotuotesarjaa:) Niitä tuotteita saa tilata suoraan multa ja kerron mielelläni niistä lisää jos haluat. Saat myöskin kokeilla niitä jos haluat. Ne on niin riittoisia että tulee todella edulliseksi käytössä. Kaikki jotka ovat näitä alkaneet käyttää on tykänny eikä muut tuotteet olekaan enää heille kelvanneet. Mulla ei sen koommin ole ollut iho ongelmia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aijaa no tollasista en oo ikinä kuullutkaan!!

      Poista
  30. Varmaan ensihätään kannattaa mennä kosmetologille, joka putsailee siun ihon, kunnes pääset lääkärille. Mie vielä heittäisin yhdeksi mahdolliseksi syyksi ilmansaasteet - varmaan Helsingissä eri luokkaa kuin Tampereell (ei kuitenkaan sentään mitään miljoonakaupunki-luokkaa).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo no noi saasteet voi hyvinkin olla mut luulis et meikki suojais niiltä aika hyvin...? Toisaalta oon ehkä kesällä käyttäny vähän vähemmän meikkivoidetta tms kun mitä muulloin :/

      Poista
  31. Mä suosittelen sitä ihotautilääkäriä, oikeesti. Sieltä saat parhaan avun. Unohin sulle silloin kertoa, että A:lle puhkes aikuisiän akne 20-21 vuotiaana ja se kävi lääkärissä hakemassa antibioottikuurin ja sillä se rauhottu TOSI PALJON.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luulen kans et toi ihotautilääkäri on mulle se oikee osote ainaki näin alkuun! Jos vaikka jotku antibiootit sais ja kattos miten niillä lähtee parantuun!

      Poista
  32. Mulle tuli kans jälkimurrosikä ihooni täysi-ikäisyyden saavutettuani. Ihotautilääkäri määräsi lääkkeet ja niillä hoitui. Tosin meikkivoiteet jouduin jättämään kokonaan, mutta se ei ole ollut mikään ongelma, koska ihoni ei sitä enää hoitojen jälkeen edes kaivannut. Suosittelen lämpimästi hyvällä ihotautilääkärillä käyntiä. Ammattilainen osaa kertoa mikä on ongelmana ja pääset nopeammin ja ilman arvailuja piinastasi. Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nii mäki vähä aattelin et toi lääkärillä käynti vois olla hyvä alku nii ei tarvi ainakaan sitte arvailla että miten joku putsari tai mömmeli tehoo vai eikö tehookkaan! :))

      Poista
  33. Ensihätään voisit kokeillä jättää maitotuotteet minimiin ja ostaa apteekista sinkkiä.

    VastaaPoista
  34. omg minkä näkönen ylähuuli O____o meniks botoxi vituiks?? vai ootko ollu aina huono värittään rajojen sisältä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. anteeksi mutta mitä hittoa? eikä botoxia edes laiteta huuliin vaan otsanalueen ja silmän ulkoreunan ilmejuonteiden siloittamiseen.

      Poista
    2. Laitoin vähä vasemmalla kädellä! ;O

      Poista
  35. Ootko kokeillut himalajan suolasaippuaa? Sitä kun käyttää päivittäin, niin saa finnit kyytiä. :) Itellä tuli kans viime keväänä vähän sama kun sulla, ilmesty kauheesti finnejä ihan tyhjästä, ja suolasaippualla ne lähti pois. Samoihin aikoihin aloin käyttään myös Lily Lolon mineraalimeikkipohjaa, joka sekin tasotti hurjasti ihon väriä ja kuntoa. Eli kumpaakin voin suositella tosi lämpimästi! :) molemmat on edullisia, eikä tarvi mitään aapteekin myrkkyjä ostella :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En oo tollasesta kuullukkaan ku näistä kommenteista! :) Tollanen vois muutenkin olla aika kiva, täytyy ettiä sellasta :>

      Poista
  36. Suosittelen käyttämään hajusteettomia ihonhoitotuotteita koska hajusteet aiheuttaa epäpuhtauksia.
    Hammastahnat aiheuttavat epäpuhtauksia iholle varsinkin jos fluoripitoisuus on korkea.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hajusteet on vaan niin ihania, en oo kyllä valmis luopuun niistä kun iha viimekädessä :/

      Poista
  37. Mä en suosittelis lähtemään kokeilemaan vielä mitään sen erikoisempaa kuin kunnon kasvonpuhdistustuotteita! Noi lääkkeet ja lääkerasvat saattaa vaan pahentaa asiaa, yksi tuttu sai kamalan paniikin muutamasta finnistä > marssi apteekkiin hakemaan kaikki akneiholle > nyt sillä on naama tosi pahassa jamassa. Osta kunnon kasvonpuhdistustuotteet nimenomaan epäpuhtaalle iholle, muista putsata meikit aina ennen nukkumaanmenoa, putsaile myös meikitöntä ihoa. Ja muista rasvata epäpuhtaalle iholle tarkoitetulla voiteella :) Ihon kuivattaminenkaan ei auta asiaa! Muista myös kuoria kasvoja ja hyviä kotikasvonaamioitakin löytyy. Itsellä on nyt aikuisiällä alkanut tulemaan finnejä, ne on aika pieniä ja meikillä saa helposti piilotettua, mutta niitä on poskissa PALJON. Myös huulien ympäriltä löytyy pieniä finnejä. Oon nyt yrittäny panostaa kasvojen hoitoon, mutta jos nukun yhdenkin yön meikit naamassa niin helvetti on irti. Tuo menee oletettavasti ajallaan ohi, muistat vaan hoitaa ihoas :) Netistä varmasti löytyy lisää kasvojen hoidosta ja puhdistuksesta ja siihen hyvistä tuotteista :)

    VastaaPoista
  38. Kiiruhda ihmeessä lääkäriin sillä siellä osataan arvioida ihosi kunto. Normilääkärikin esim. määrää aina jonku antibioottikuurin. Itse söin jonku 4kk:n ab-kuurin jonka aikana näpyt pysyivät poissa, mutta palasivat heti kuurin jlkn. Sitten sain yksityiseltä roaccutankuurin, koska ihoni todella sen tarvitsi. Eniten harmittaa etten menny yksityiselle jo aiemmin. Tsemppiä taistoon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Toivotaan että lähtis antibiooteilla paraneen ettei tarttis mitään rankkoja kuureja alkaa veteleen! :)

      Poista
  39. Uskon tuon johtuvan vedestä, mulle on nimittäin käynyt juuri samanlailla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aijaa, toivottavasti on vaan siitä ja lähtee äkkii!

      Poista
  40. jos oot alkanut vähentää tupakointia ja juomista ne yleensä muutenkin pukkaa aikaajoin myrkkyjä pintaan toisinsanoen sun keho puhdistautuu myrkyistä..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon alkanu elään siivommin pari viikkoo sit ja tää on nyt ollu jo pari kuukautta et en kyl usko sitäkää :/

      Poista
  41. Mullei oo iho ongelmia ollu mutta luen Xenian blogia ja sillä oli vasta ihossa myös jotain ongelmia, niin hänellä oli joku voide kans auttanut. Googlasin tuossa linkin siihen iho blogaukseen, lukase jos kiinnostaa :) http://www.xeniasday.com/2013/07/ihon-tilanteesta_19.html

    -Niina

    VastaaPoista
  42. Iho muttuu, toisinaan jopa radikaalin paljon, mm. iän kertyessä.

    Suun alueella (leuka, posket mm.) usein tällainen äkillinen talin puskeminen viittaa hormonaaliseen muutokseen kehossa. Eli onko jotain erityistä sillä saralla tapahtunut? (menkat alkanut, jäänyt pois, raskaus, pillereiden syönti/lopettaminen, vaihdevuodet, ym.).
    Tuo kuullostaa myös vahvasti stressiperäiseltä, eli kaikki rauhoittavat ja kosteuttavat tuotteet käyttöön.

    Tähän aikaa monella monella muullakin alkaa iho reakoida vuoden ajan muutokseen. Iho tarvitsee suojaa ja kosteutta, sillä syksy kuivattaa ja koettelee ihoa radikaalisti. Iho alkaa myös vanhentua siinä 25 vuoden paikkeilla (ikääsi en muista), mutta tämä saattaa olla osasyy monelle.
    Älä siis ainakaan ala kuivattamaan ja näpläämään epäpuhtauksia, vaan hommaa kunnon kosteuttava voide +/- seerumi. Kokeile kuukauden ajan, ja jos ei auta, niin kosmetologille. Kuorinta n.kerran viikossa (ei ainakaan enempää), jotta seerumit ja voiteet imeytyvät paremmin iholle, mutta jolloin kuorinta ei vielä vauritoita ja ärsytä ihoa liikaa (ja aina kuorinnan jälkeen kosteuttava/rauhoittava naamio!). En myöskää suosittele apteekin kuivattavia tuotteita, jotka on tarkoitettu _epäpuhtaalle rasvaiselle/sekaiholle_ ja ovat törkeen stydejä (ja voivat enemmänkin ärsyttää ihoa, kun helpottaa). Helpommallakin varmasti pääsee.

    Näin minun mielipiteeni kosmetologiopiskelijana ja kosmetiikkamyyjänä ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaihdevuodet vois olla ainoo jonka tähän keksin... Kiitos näistä vinkeistä!!! :)

      Poista
  43. no hitto soikoon!
    Määki oon muuttanu Helsinkiin kesällä, ja tässä viimeaikoina oon kiinnittäny huomiota mun ihooni. Elän niin sanotusti murrosikää uudelleen, siis ihan järkyttävää. Naama on kuin jotain yhtenäistä kraateria. Noh, ei nyt ehkä ihan sentään mutta läheltä liippaa.
    Eli täällä on pakko olla paska vesi. Pitääkö tässä alkaa vallan pullovettä juomaan ja siinä peseytyyn? Ei hemmetti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Apua :D Joo aletaan kantaan alepasta tynnyrikaupalla lähdevettä ja jos joku kysyy nii sanotaan että ollaan liia hienoja käyttään vesijohtovettä xD mutta _jännä_ että sullekkin tullu tollasta! :O

      Poista
  44. Stressillä, elämäntapamuutoksilla ymym. on toki vaikutusta ihoon, mutta itse sairastuin myös parikymppisenä aikuisiän akneen. Se siis tuli myös ihan puskista, ensin iho oli vaan vähän huonossa kunnossa, ja sitten ihan kauhea. Kokeilin erilaisia putsareita, voiteita, vitamiinilisiä, kosmetologikäyntejä.. Kunnes lopulta tämä kosmetologi itse totesi, että jos akne on hormonaalinen, siihen eivät mitkään tökötit auta. Siispä varasin ajan yksityiselle ihotautilääkärille, ja hän kirjoitti minulle antibioottikuurin. Kuurin aikana finnit vähenivät, mutta lopetettuani tulivat taas takaisin. Kahden kuurin jälkeen pidin noin puolen vuoden tauon, ja kun iho alkoi olla taas kamalassa kunnossa, marssin takaisin samalle lääkärille ja toivoin jotain stydimpää ainetta :D

    Oot ehkä kuullut kauhutarinoita Roaccutanista, joillekin se aiheuttaa kammottavia sivuvaikutuksia, joillekin se ei edes tehoa koko akneen. All in all, se on siis todella voimakasta aknelääkettä, sun täytyy syödä e-pillereitäkin kuurin aikana, koska lääke voi aiheuttaa sikiövaurioita. Vähän kauhulla odotin että mitäs tästä nyt tulee, kun lääkärin kanssa päädyttiin sitten yhteistuumin Roaccutaniin. Ensin tuli pahenemisvaihe (tietty, koska jotain kautta niiden epäpuhtauksien on tultava ulos), ja olin jo menettää toivoni kunnes noin parin kuukauden jälkeen kuurin aloittamisesta havahduin siihen ettei finnejä enää ole. Siis yhtään, nada! Kiltisti kuitenkin söin koko kuurin loppuun, yhteensä puoli vuotta. Jännitin tietty että käykö samalla lailla kun antibioottien kanssa, että palaako iho taas kamalaksi kun lopetan lääkkeet. Noh, kuurin loppumisesta on nyt noin puolitoista vuotta ja sen jälkeen ilmestyneet finnit on laskettavissa yhden käden sormilla. Iho on kuulas, pehmeä, ja ennen kaikkea näpytön! Voi onni ja autuus! Niin ja ne sivuvaikutukset? ...huuleni kuivuivat. Vihasin kaikkia niitä ihmisiä, joiden kauhutarinoita olin lukenut hiustenlähdöstä masennukseen asti :D Täysin yksilöllinen juttu, toisille tulee sivuvaikutuksia, toisille ei.

    Tietysti voit kokeilla ensin nämä Basironit yms mitä apteekit myy aknetuotteina, mutta kuten mainitsin, jos akne on ihonalainen ja hormonaalinen, siihen tarvitaan apu sisältäpäin. Lääkäri ainakin osaa arvioida ihosi ammattitaidolla, ja suositella sinulle oikean lääkityksen, jos siihen on tarvetta :) Tulipas nyt pitkä sepostus, mutta sen vaan sanon että I feel for you girl!! (ja mene lääkäriin :DD)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla että sä pääsit eroon tosta ongelmasta sit loppupeleissä!!! Kiitos kun jaoit tarinas tänne! :))

      Poista
  45. Basironille peukku täältäkin! Paikallishoitona mahtava, vie jo olemassa olevat finnit päivässä, parissa. Mut varo, se vie värit vaatteista, pyyhkäistä jne!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä! :D Kuitenkin jos ostasin tota niin mun tuurilla se ois pitkin mattoja ja seiniä ja muita :D

      Poista
  46. Isotretinoin actavista, eli roakuuria ei kannata edes harkita muutaman satunnaisen finnin takia (harvemmin lääkäri kyllä määrääkään). Haittavaikutuksia on ja osa jopa pysyviä. Esim. hiukset harvenee ja niiden kunto huononee, lihakset tulevat kipeeks, iho on kuiva vielä pitkään kuurin lopettamisen jälkeen (limakalvot myös). Joillain se vaikuttaa myös mielialaan. Kyseinen lääke on tarkkaan valvottu ja esimerkiksi lopettamisen jälkeen pitää lääkkeen syömisestä olla kulunut puoli vuotta jos vaikka haluaa mennä ihotautilääkärin suorittamaan TCA hoitoon. Jonkun verran asiaa oon tutkinut 7 kuukautta lääkettä syöneenä. Toisen kerran joudun vielä kärsimään. Toivottavasti löydät jonkun muun ratkaisun kuin tämän! Tsemppiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti joo lähtis jotenkin helpommin, ettei tollasia myrkkyjä tarvis käyttää, ois kauheeta jos tuliskin hirveet sivuvaikutukset sitten :/ Toivottavasti sulla toi toinen kuuri helppaa etkä joudu enää ikinä niitä käyttään!! :)

      Poista
  47. Hei, mulla on ollu aina näppyjä, ensiksi minut määrättiin valohoitoon. Se auttoi vähä. (mulla oli tosi paljon finnejä) Kannattaa lukea siitä?? Sitten pillerit niihin mutta ei auttanu tarpeeks niin saisn roacuttanin. Mulla oli silloin just ns kystinen akne, eli ihon alasia isoja kipeitä patteja. Roacuttan tosiaan auttoi mutt sivuvaikutukset oli aika kauheita.

    Mutta nykyään kun ei enään isoa ongelmaa ole, aina kuukautisten aikaan tulee vähän ja muutenkin nyt vähän mustapäitä. Mutta todella vähän, niin mulla aurinko auttaa aina. Kesällä kuivuu kaikki pois. Ja jos puhkeaa vähän näppyjä, niin meen välillä solariumiin, kuulostaa kauhealta mutta MULLA se auttaa. Se kuivattaa mulla näpyt pois. Kaikilla aurinko ei auta, mutta mulla nimenomaan se pelastaa. Niinkuin valohoitokin tehosi. Talvi onkin sitten tuskasta aikaa itsetunnolle. :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Solariumia oon itekkin kuullu et joillekkin tutuille on suositeltu iho-ongelmiin ja mullakin yleensä kesällä auringonvalo auttaa ja iho paranee, myös etelänmatkoilla aina, mutta tänä kesänä ei kyllä :D

      Poista
  48. Mulla tuli sama ongelma, kun täytin 20-vuotta. Eipä olis ikinä uskonu, että joutuis vielä aikuisenakin kärsimään aknesta, mutta näimpä vaan kävi. Söin yhden antibioottikuurin ja helpotti kyllä sillä täysin. Täytyy vaan syödä ahkerasti niitä pillereitä, eikä olla liian hätäinen - tuloksia kun ei heti tule. Epäilen, että ihotauti lääkäri ei sulle tuota vahvaa (roaccutan) kuuria määrää, ellei ihosi ole todella joka puolelta tulehtunut ja ärtynyt. Paras kuitenkin käydä lääkärillä, hän osaa parhaiten ongelmaan auttaa. :) Kasvohoidoista tuskin on apua tuollaiseen iho-ongelmaan..Hormoneistahan tuo akne nimittäin johtuu. Tsemppiä!!!

    -Ansku

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti saisin jonkun antibioottikuurin ja lähtis sillä sitten parantuun! Kiitos!!! :)

      Poista
  49. Kärsin teini-iässä normaalista, melko lievestä aknesta. Akneen tarkoitetut e-pillerit auttoivat, mutta aivan uusi ongelma ilmestyi pari vuotta sitten: pieniä, vetisiä, ihonvärisiä näppylöitä pitkin kasvoja.

    Käännyin - onneksi - ihotautilääkärin puoleen ja sain Roaccutaninin rinnakkaisvalmistetta. Ei todellakaan ole kallista, en nyt muista paljonko maksoi, muttei parikymppiä enempää kai tähän mennessä (olen syönyt toukokuusta lähtien). Aluksi iho kuivui jostain kohdin, ja silmät hieman kuivuneet, mutta silmätipat auttavat kovasti ja kookosöljyä ja paksua kosteusvoidetta öisin, niin ei ihonkaan kuivuus ole vaivannut. Kaikki oireet katosivat parissa viikossa, eikä niitä ole sittemmin näkynytkään.

    Miinuksena, muutaman viikon käytön jälkeen oli vähän päänsärkyä, pidin muutaman päivän taut lääkkeestä about kolme kertaa, ja sen jälkeen ongelmia ei ole näkynyt ja syönyt lääkettä normaalisti. Kaikki on mennyt todella hyvin muuten!

    Yksilöitä olemme ja oma kroppasi voi reagoida eri tavalla. Omasta kokemuksestani suosittelen kovasti ja ainoa asia mikä kaduttaa, on se, että miksi *itussa en aloittanut tätä jo vuosia sitten :)

    Toivotaan, että tulokset säilyvät kuurin lopun jälkeenkin. Ja sinulle tsemppiä iho-ongelmien kanssa, mene lääkäriin, suosittelen todella. Ja yksityisellä olen saanut huomattavasti ymmärtävämmän vastaanoton (Koskiklinikalta sain apuni, todella ymmärtävä lääkäri).

    T. Vihdoin ilman meikkiä poikaystävänkin kanssa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä että oot saanu apua sun ongelmaan!!! :) Tosi hieno juttu! Kiitos tsempeistä! :) <3

      Poista
  50. http://emskutin.blogspot.fi/search/label/ihonhoito

    tossa on oma tarinani kans kun naama räjähti ihan käsiin kun lopetin e-pillerit. Antibiootit edelleen menossa, vähän on parempaan suuntaan iho mennyt. Kuitenkin edelleen harmittaa.

    VastaaPoista
  51. Herranjumala! Täällä joku toinenkin kommentoi tästä. Oon ite muuttanu kesäkuussa stadin hoodeille ja nyt tossa kuukaus sitten iho alko mennä kraateriksi ihan yhdessä-kahdessa päivässä. Kesän mittaan tuli yksi vähän pienempi finniräjähdys myös, ihon alla tosi kivuliaita patteja! Mutta nyt tää alko näyttää tosi pahalta, vaikka pikkusen tuntuu jo tervehtyvän eli toivoa on. Mä en epäillyt mitään muuta kun muuttoa. Stressannut en oo, ja yhtä paskasti syöny kun ennenkin. En tiiä kannattaako tässä heti rupee maalailee piruja seinille ja syyttää sitä vettä? Oisko saasteet yhdistettynä meri-ilmaan? En mä tiedä, mut vähän pelottavaa..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo en kyllä tiiä mistä voi johtua mut tosi kriippaavaa!!! Toivottavasti saat kans ihon pian kuntoon!! :)

      Poista
  52. Nyt on pakko kommentoida koska on ihan henkilökohtasta kokemusta tästä hommasta! Varoitan, tekstiä tulee ja paljon... ;)

    Lopetin pillerit noin puoltoista vuotta sitten (olen 23v) ja vasta tämän vuoden alussa tajusin, kuinka kauheelta naama näytti, se oli täynnä pientä näppyä sekä leuasta että otsasta. Lisäksi arpia oli alkanut tulemaan finneistä, vaikken edes olisi puristanut niitä. Marssin ihotautilääkärille, joka omassa tapauksessa totesi, että jos itse haluan, saan kaikista vahvimman aknekuurin (Isotretinoin Actavis, ei siis sama kuin roaccuttan)ja siihen kylkeen vielä parin viikon antibioottikuurin vauhdittamaan paranemista. Sain tiedot sivuvaikutuksista, otettiin maksakokeet ja tehtiin raskaustesti, ennen kuin sain kuurin alottaa. Pelkäsin kuurin aloittamista, koska luin netistä (niin väärin!!) keskustelupalstoilta oireista jne jne. Lisäksi kesä oli parin kuukauden päästä tulossa ja ihotautilääkäri sanoi, että ihon ohenemisen vuoksi ei kannata olla ilman aurinkorasvaa, iho saattaa palaa herkästi ja alkoholin kanssa pitää olla tarkkana. Lisäksi lääkäri arvioi etten selviä millään parin kuukauden kuurilla, vaan aikaa saattaa mennä puoli vuottakin..

    Kaikesta huolimatta alotin kuurin ja aluksi tuli pahenemisvaihe, joka kaiken kaikkiaan kesti noin kuukauden.. Nyt kuuria on takana noin 5 kuukautta ja iho on ihan mielettömästi parantunut, edelleen olen välillä saanut finnin sinne, toisen tänne, mutta lääkkeen ansiosta ne kuivuvat nopeasti pois. En kesän aikana palanut kertaakaan, aurinkorasvaa kyllä käytin, mutta siinäkin kerroin oli aika matala. Alkoholia vältin kuurin alussa, mutta kesällä tulikin sitten nautittua sitä vähän liikaakin. Maksa-arvoni olivat verikokeissa kuitenkin erittäin hyvät (paljon paremmat eivät olisi voineet olla), joten eipä sillä alkoholin käytöllä vaikutuksia sitten ollut. Olin alkuvuoden ollut juomatta alkoholia, joten ehkä sillä ja runsaalla veden juonnilla sekä säännöllisellä urheilulla ja ruokavaliolla oli tähän vaikutusta. Kaikki pelkäämäni sivuoireet ja vaikutukset jäivät sitten huulien kuivumiseen, johon toimi bepanthen. Lisäksi kasvojen iho tuntui hieman kuivemmalta kuin ennen, mutta siihenkin toimi hyvin normaali rasva aamuin ja illoin. Ihoni oli muutenkin ollut rasvainen, joten itsestä oli vain mukavaa kun se kuivui hieman ja meikkivoide pysyi koko päivän naamassa ilman kiiltoja. Mitään muita oireita ei ole tähän päivään mennessä tullut ja vaikka tämä lääke on sikiövahingollinen, en aloittanut e-pillereitä, koska se ei ole vaatimus kuurin saamiseksi, sitä toki suositellaan kyllä, mutta kun itse kerran olin ne jo lopettanut, niin päätin, että jatkamme muilla ehkäisymenetelmillä ja olemme tarkkoja.

    Tämä kuuri ei varmasti sovi kaikille eikä sitä edes määrätä pieneen iho-ongelmiin, mutta pointtini tässä jutussa oli se, että älä luota liikaa muiden pelotteluihin tai kertomuksiin aknekuurista, jokaisella toimii erilailla ja osa selviää hyvin pienillä oireilla, kuten minä. Kokeilemalla kaikki selviää ja aina kuurin voi lopettaa, jos tuntuu, ettei se ole sua varten. Kannattaa kuitenkin mennä ihotautilääkärille, jos näpyt eivät katoa, koska aknea ja siihen saatavia lääkkeitä on niin montaa erilaista vahvuutta ja lääkäriltä saat varman avun. Itseä harmittaa, että jätin sen noin myöhään ja kärsin niin kauan.

    En nyt siis sano, että sulla on akne ja tottakai näppyjen ja finnien tulo voi johtua muustakin, mutta jos tuntuu, että ne haittaa sua kovasti, eivät parane vaan pahenevat, niin suosittelen todella sitä ihotautilääkäriä!! TSEMPPIÄ :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. KIITOS kiitos kovasti tästä! :) Kyllä meen käymään lääkärillä ellei tää nyt hyvin pian helpota (nyt on ollu ehkä vähän parempi kausi pari viikkoo?) ! Toivon tietty et paranis itellään mut jos ei niin kiva tietää että vaihtoehtoja ainakin on monia!

      Poista
  53. Aika raskas toi sun meikkipohja näyttäs olevan, ettei vaan johtuis siitä? Tosin aikuisiällä ei ole mitenkään mahdotonta että aknea tulee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tiedä, miltä se sun silmään näyttää, mutta mitään en oo tehny erilailla kun ennen ja koskaan ei oo ollu tälläsiä iho-ongelmia :)

      Poista
  54. Mä niin tiiän mistä puhut.. Mulla kävi parikymppisenä sama juttu. Koskaan ei näppyjä ollu ja sit yhtäkkiä alkoi poskissa olla punaista kipeetä ihonalaista finniä, ja siihen en oo mitään pysyvää parannusta löytänyt. kirjottelin turhautuneena aiheesta kesällä itsekin.. http://ghiasays.blogspot.fi/2013/06/ihon-viholliset.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi voi :/ Täytyykin käydä lukemassa sun kirjotus!

      Poista
  55. Hei mikä auttoi? Olisi suuri apu jos kertoisit tälle hukassa olevalle :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toistaseks ei mikään, vieläki taistelen tän ongelman kanssa! :(

      Poista
  56. Mulla tuli Roaccutanista masennus, huulten tulehtuminen, nenäverenvuoto ynnämuu kohtuuton kuivuminene. Akne lähti toivottavasti sulla lähtee lievemmillä keinoilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uuuuuh kuulostaa pahalta! Toivottavasti mulla ei äidy sellaseks et joutuu vahvempaa kuuria ottaan :/

      Poista