torstaina, heinäkuuta 17, 2014

Iho


Lupailin jo ihan liian kauan sitten päästää teidät ajan tasalle mun ihon kunnosta, mutta en oo millään saanu aikaseks tehtyy tätä postausta ihan siitä syystä, ettei mulla oo mitään erityistä kerrottavaa :D

Valaistakseni asiaa vähän sellasillekkin lukijoille, jotka on vasta hypänny messiin tai niille joilta aihetta käsittelevät postaukset on jostain syystä menny ohi: Mulla on aina ollu tosi hyvä iho ja oon saanu siitä vuosien varrella paljon kehujakin. Koskaan ei oo ollu finnejä tai mitää (sillon tällön joku luonnollisesti) mut jotain tapahtu vuos sitten viime kesänä. Ajankohdankin osaan sanoo ihan tarkkaan, heti heinäkuussa kun muutin Helsinkiin mulle alko tuleen hirveesti kaikkee ongelmaa ihoon iha yöstä. Finnejä on tullu lähinnä poskiin ja leukaan ja otsaan. No käytännös melkein koko naamaan siis :D Mun elämäntavat ei oo muuttunu mitenkää radikaalisti tai en oo muuttanu ihonhoitorutiineita (tai tuotteita mut tää onki sit jo ihan läppä) ja ensin aattelin et ehkä oon jotenkin tiedostamattani stressannu kaikkia elämänmuutoksia vaikka sellanen on mulle jotenki tosi utopistista. Työkaverit ehdotti että vois johtua vedestä, mutta sit kun tätä vaan kesti ja kesti niin sekin vaihtoehto piti sulkee pois. Jossain vaiheessa kävin työterveyslääkärillä ja se määräs mulle jotain geelimäistä voidetta mitä piti laittaa aamuin illoin, mutta siitä ei ollu mitään apua. Se kuivatti ja sai mun kaulan kutiseen niin että raavin sen ihan verille, vaikkei sitä ees laitettu kaulaan :D Sitä piti käyttää vissiin kuukaus tai pari ja sen teinkin, mut siihen en tuu enää palaan. Sit aloin kiskoon yliannostuksella sinkkitabletteja (2 päivässä) mut en muista oliko niistäkään varsinaisesti apua niin en jaksanu parin purkin jälkeen niitä enää käyttää.

Tältä mun naama näytti pari päivää sitten iha perusmeikeillä:

Nii, ei sen ihmeellisemmältä kun yleensäkkään.

Niitä finnejä tulee edelleen ihan koko ajan, sitä mukaan kun joku lähtee ni toinen tulee tilalle. Normaalilta keskusteluetäisyydeltä niitä ei vissiin näy ellei oo jotain sairaan pahoja ja kuvissa kamera tarkentaa aina silmiin (onneksi). Mitään meikitöntä kuvaa en todellakaan oo laittamassa valitettavasti, kuka nyt huvikseen haluais itestään rumia kuvia laittaa? :D Voin toki hengailla kavereiden kanssa tai käydä kaupassaki meikittömänä jos siltä tuntuu et sinällään tää asia ei mun menoo hidasta, mitä nyt vähän meikkaamista jos on jääny sellasia punasia jälkiä kun puristelee :D Tiedän ettei sitä sais tehdä mut pakkohan mun on! Vesirokon tyylisiä arpia luojan kiitos ei oo jääny mistään ja jos sellasia tulee niin sit menee tunteisiin.

Sit niihin ihonhoitorutiineihin. Mulla ei oo mitään erityisiä tuotteita mitä käyttäsin. Meikit pesen iltasin pois esimerkiks tälläsillä:

...tai suihkussa vaikka jollain näistä...


Sit laitan jotain ihorasvaa, mitä millonki.

Meikkivoiteita ja sellasiaki käytän iha fiiliksen mukaan.

Kuorinta-aineita käytän välillä ja naamioita sillon kun näytän joko a) erityisen rumalta tai b) haluan näyttää erityisen kauniilta.
Otin nyt pari viikkoo sit käyttöön taas ne sinkkitabletit (täl kertaa joku Zinkosan tms?!) ja vedän niitä 3 kerralla päivässä iha mielenkiinnosta jos sillä parantuis mut oon aika pessimistinen niiden suhteen ja mietin iha oikeesti pitäskö vihdoin raahautua sinne ihotautilääkärille jossain vaiheessa. Lisäks noiden kahden ylemmän kuvan lisääminen alko hävettään sen verta et tekis mieli käydä ostaan jotain oikeita ihonhoitojuttuja, niistäkin oon iha pihalla et mitkä ois hyviä ja mitä kaikkee niitä ihminen ees tarvii :D Puhdistusgeeli, kasvovesi, kosteusvoide? :D Te voisitte ehkä auttaa mua.





Tossa vielä loppukevennyksenä asukuva ja pari maisemakuvaa samalta keikalta kun toi naamakuva, eli jostai alkuviikosta kun oltiin kalastamassa Ruoholahdessa/Jätkäsaaressa, jossain siellä hoodeilla :D

Löytyykö teidän joukosta kanssakärsijöitä tai onko jollai jotai hyviä vinkkejä näihin mun ongelmiin? :)

45 kommenttia :

  1. Tuttavallani on ollut samantyyppistä iho-ongelmaa kun hän vaihtoi työhuonetta. Tuloksettoman voiteiden kokeilun jälkeen hän tilasi työnantajan piikkiin kosteusmittauksen työhuoneeseensa ja sieltä löytyi hometta joka todennäköisesti aiheutti näppyjä ja kutisevan ihon. Tuttavani sai uuden työhuoneen toistamiseen ja oireet hävisivät. Voisiko kylppärissäsi olal kosteusvaurio? Toivottavasti tästä oli apua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon kyl muuttanutkin tossa välissä ja oon niin harvoin kotonakaan nykyään etten kyl usko sen olevan. Työhuoneenkin sulkisin pois, koska oon työskennellyt tässä paikassa jo monta kuukautta ennen ongelmaa eikä muille oo tullut mitään... Mut aika hyviä pointteja! :)

      Poista
  2. voisitko kirjottaa postauksen elämästä noiden silikonien kanssa? miten oot tottunu niihin ja onko kaduttanu yhtään? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No kun oon kirjottanut jo eikä elämä oo muuttunu mitenkään niin en jaksa tehdä uutta :) Löytyy tägin "tissit" alta vanhoja! :>

      Poista
  3. Mulla on ollu samanen ongelma, muutin Tampereelta alle 2 vuotta sitten Helsinkiin ja mulla oli siihen aikaan todella hyvä iho mutta kunnes muutin Helsinkiin mulla alkoi ilmestyä finnejä (ajattelin myös johtuvan vedestä) mutta edelleen samaiset ongelmat jatkuvat vaikka olen jo täällä pari vuotta asunu..
    En oo itekkään löytäny mitään parannus keinoo ihooni vaikka oon kokeillu ties mitä:(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei! Suosittelen käymään ihotautilääkärillä, vaikka aika ironista sinänsä että mun itekki pitäs mennä mut en saa aikaseksi! :D

      Poista
  4. Tukka on ainaski hyvän värinen.

    VastaaPoista
  5. Mä melkein suosittelisin käyntiä apteekissa, joss kosmetologi valkkais sulle ne parhaat tuotteet :) hyviä tuotteita on avenella ja vichyllä, mutta alkuun vois vaikka kokeilla la roche posen effaclar-sarjaa, josta löytyy juurikin puhdistustuote, kasvovesi ja voide. Ja jos vertaat marketti- ja apteekkituotteiden hintoja, niin esim tuo lrp on tehty farmaseuttisin menetelmin, joten se oikeesti on parempaa kuin markettituotteet, ja no, esim tuo saippua :D

    t. apteekin täti :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa kivalta, pitäsköhä mun käydä vilkasemassa! :)

      Poista
    2. Haha, mulle kosmentologi joka olibollu monta vuotta apteekissa töissä sano et samaa sontaa apteekissa ja marketissa, ja et jos oikeesti haluu sellasii hyviä tuotteita niin mitä lähempänä ne on sellasta "pellolta purkkiin" valmistusta sen parempi :) ja tietty itehän voi väkertää vaikka minkälaisia juttuja ihan helposti kun googlaa jos kiinnostaa :D

      Poista
    3. Joo ite tuleeki väillä väsättyy jotain kuorintajuttuja jos sille päälle sattuu! :)) Mutta mikäs sen parempaa ku et tietää tasan tarkkaan mitä ne mömmöt sitten sisältää :>

      Poista
  6. I feel you! Teininä naama oli niin hyvässä kunnossa ettei vois uskoo, kun ikää alko olla päälle 20 niin naama alko puskemaan finnejä. Pieniä kylläkin ja ei paljoo kerralla mutta silti :D pitäs varmaan kokeilla aspiriinia, se saattas jopa toimia jos näppyjä ei oo kun tosiaan se muutama. Mullakin tosin on aika suppeet aineet kasvojen pesuun, kasvovettä ja saippuaa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toisaalta iha hyvä et tulee vasta tässä iässä, sillon teininä ois varmaa ollu elämää pahempi kriisi päällä :D Nykyään nää ottaa kuitenki aika rennosti 8)

      Poista
  7. Mietin kans eka tota vettä, koska kun mä muutin toiseen kaupunkiin niin tukka ei meinannu tottuu paikalliseen vesijohtoveteen vaan kärsin useita kuukausia hilseestä vaikka ennen ei ollu mitään :| Mun ihon pelastaja on ollu Sebamedin Clear face-sarja, suosittelen! E-pillerit on kyllä kans auttanu hurjasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noista sebamedin tuotteista oon kuullu kyllä hyvää, niitä vois harkita :)

      Poista
  8. En nyt tiiä onko tästä mitään apua, tai ootko jo miettiny tälläisiä asioita, mut jaanpa kuitenkin. Ite oon huomannu et meikkivoiteen tai itseruskettavan (juurikin kasvoille) enemmän käytön jälkeen tulee iho-ongelmia. Eli tulee just tämmönen kehä et tulee näppyjä, tarvii niitä peitellä, ja siitä taas tuloksena enempi ongelmia. Oon vaan raakasti jättäny meikkivoiteen hyllylle ja käyttäny sävyttävää kosteusvoidetta. Toinen asia on, että kun kuntoilin, vedin protskupatukkaa sun muuta, ja se sai ihon huonoon kuntoon, liikaa proteiinia siis. Lopetin noi patukat ja pirtelöt niin ongelma hävis. Ja lopuks vielä tälläinen vinkki, et mä aloin syömään biotiinia, hiusten ja kynsien vuoksi, mut huomasin muutaman ekan päivän, et naama oli varmaan pahimmassa kunnossa ikinä, mutta ehkä viikon jälkeen kaikki iho-ongelmat katos sen sileän tien! Ja siitä lähtien mä oonkin saanut olla melkein täysin näpytön, ja iho on parempi kun ikinä, eron huomas todella. Suosittelen nyt ainaki kokeilee tota biotiinia jos noi aikasemmat jutut ei sovi sun ongelmaan :) oot kyl upee mimmi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voiskohan mullakin olla ehkä jotain jäänteitä siitä kun käytin itsaria niin monta vuotta putkeen ja lopetin ku seinään viime keväänä/kesällä?!?! Mut luulis et sekin olis loppunut jo.... :) Taidankin koittaa tota biotiiniä tän sinkkipurkin jälkeen ellei täst oo mitään hyötyä! :)) Kiitos!

      Poista
  9. Jos peset käsisaippualla meikit oikeesti pois, niin kannattaa äkkiä kyllä vaihtaa oikeisiin aineisiin. Saippua kuivattaa hirveesti, mikä oman kokemuksen perusteella ainakin lisää vaan ihon omaa talintuotantoa. Mä poistan meikit yleensä ihan kookosöljyllä, ja sit pesen naaman viel jollain miedolla kasvojenpesuaineella, esim jollain puhdistusöljyllä. Kuulostaa aika öljypitoiselta varmaan :D mut mulla on ollut koko teini-iän paha iho-ongelma, ja tää kombo on ainoo mikä on oikeesti auttanut. Mut järkeilty on niin et jos se iho on tarpeeks kosteutettu ja ei kuivateta sitä tujuilla aineilla niin ei sen tarvii ite sitä kosteuttaa eli erittää sitä talia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Just meinasin itekki kirjottaa, että ehottomasti suosittelen vaihtaan pois käsisaippuat. Niitä ei oo tarkoitettu tai ylipäätänsä mitään saippuaa ei oo tarkoitettu kasvoille. Kuivattavat todella paljon kasvojen ihoa, vaikka se ei kaikilla tunnukaan. Oma kokemukseni on se, että kun olen pessyt baarin jälkeen laiskana käsisaippualla, seuraavana päivänä ollu kuiva ku korppu iho ja siitä seuraavana päivänä finni!!;( ja lisäksi kannattaa ottaa selvää onko oma iho kuiva, normaali vai sekaiho, koska esim normaalille iholle ei käy esim kuivan ihon ihonhoitotuotteet.

      Poista
    2. No oon käyttäny sitä niin monta vuotta että en usko sillä olevan tässä varsinaisesti enää merkitystä, mutta taidan nyt kuitenkin hankkia ne oikeet mömmöt jos niist ois mitään apua! :) Onhan ne ainakin hienomman näkösiä! :D

      Poista
  10. Ite suosittelisin sua tutustumaan luonnonkosmetiikkaan. Niistä tuotteista löytyy ihan todella hoitavia ja oikeasti tuloksia antavia tuotteita. Joudut ehkä maksaa niistä, mutta joudut varmaan lääkärikäynneistäki. Samalla perus hyvät elintavat. Runsas veden juominen!! Itse oon takunnu ihon kanssa about ikävuodet 20-30-v nyt 30++ ikäisenä, luonnonkosmetiikkaa käyttävänä ja elintapoja tutkailemalla oon oikeesti saanu sen ns. vaivattoman, ärsyyntömätyömän ihon. Hormoonit vaikuttaa yllättävän paljon kokonaisuuteen ja tarkotan nyt ihan tavallisia naishormooneita jotka meissä kaikissa vaikuttaa. Etsi käsiisi laadukkaita luonnonkosmetiikka tuotteita ja yllätyt! Esim Iroise, absolution. Todella laatua, vitamiineja, mineraaleja suoraan kasvoille, oikean laisia rasvoja ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mua aina pelottaa kaikki luonnonkosmetiikka :D Mut voishan niihin toisaalta tutustua kun kaikki aina kehuu niitä! :)

      Poista
    2. Luonnollista kosmetiikkaa onkin juuri tätä mitä minä käytän. (Nutriance-sarja)

      Poista
  11. Niinkuin viimeksikin kun luin ihojutuistasi, suosittelen meidän ihonhoitosettiä ja ravintolisät auttaa ihoon myös. Kun ravitsee itseänsä sisältäkin päin, se korjaa ulkoisia ongelmia. Meepä tutustumaan ja jos haluut lisätietoa tai kysyä tuotteesta jotain niin pirautaoa, tekstaa tai laita spostii mulle:)

    http://www.mnhyvinvointi.fi/ihon-ja-vartalonhoito

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitääpäs käydä kyttäämässä ! :)))

      Poista
  12. Ei luonnonkosmetiikka tuotteit kannata pelätä :D Ne on menny tuotekehityksessä huimasti eteenpäin n. 5-vuoden aikana. Ainakin laadukkaat merkit. Laadukkainpia merkkejä on tuotekehitetty ja testattu hyvin monipuolisesti. Esim. Pariisin Ritz-hotelli käyttää aikaisemmin mainitsemaani Iroisie- tuotesarjaa. Iroisie, Absolution ja Patyka ovat ehdotonta eliittiä, niistä joutuu vähä maksamaanki verrattuna kaupan käsisaippua..Myös Madara on ok, vähän edullisempi vaihtoehto. Mutta en tiä onko niin kauheesti hintaeroa esim. apteekki kosmetiikkaan, joita jotkut suosivat (mutta jotka ei itselläni ainakaan parantaneet ärsyyntyvää ihoa) Oon vaan tullut siihen tulokseen, että luonnonkosmetiikassa on oikeesti valittu puhtaita raaka-aineita, ja sopivia mineraaleja yms. yms. +niistä puuttuu ihoa ja kehoa ärsyttävät mömmöt esim. parabeenit. --> nämä +oikeanlaiset tuotteet tuotesarjoista auttaa ihoa pysymään hyvässä kunnossa. Ja toisaalta, jo ihan puhdistustuotteella, kasvovedellä ja hyvällä kosteusvoiteella pääsee melko pienin kuluin kokeileemaan. Kuorinnat, naamiot ja seerumit + sävyttävät ihovoiteet on sit kans hyvä lisä, jos tuotteet tuntuvat auttavan. Helsingissä esim Jolie shopissa osataan auttaa oikeanlaisten tuotteiden valinnassa ja heidän verkkokaupassa on aina joskus -10% alennuksia :)

    T:30++

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkeistä! :) Vois käydäkkin tuolla Joliessa kattomassa mitä sieltä löytyy! :)

      Poista
  13. Ella Bachén Crème Intex No 2.

    Siitä on Karkkipäivä-blogissa hyvä postaus -> http://karkkipaiva.indiedays.com/2013/11/04/se-mahtava-finnintappaja/

    VastaaPoista
  14. Olin juuri laittamassa tähän saman linkin kuin yllä. Kannattaa kokeilla, itse löysin myös Karkkipäivän bogia lukemalla tuon Ella Bachen Creme Intex no 2 -voteen - parissa päivässä tulehtuneet finnit otsasta hävisivät. Ja mikä huikeinta, se estää myös tulevat finnit! Kannattaa kurkata myös tuon postauksen kommenttiosio, sieltä löytyy huikea määrä kommentteja tähän liittyen! Voidetta löytyy Helsingistä mm. täältä: http://kosmetiikkahelmi.com/yhteystiedot/. Voide tuoksahtaa turskalta (koska sisältää mm. turskaöljyä ja sinkkiä) mutta kun laittaa yöksi ainoastaan niin tuoksu ei haittaa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, turskalta! :D Kuulostaa tosi kivalta :D Mut joo pitääki tutkia asiaa, toi kuulostaa hyvältä!

      Poista
  15. Kasvonaamioista suosittelisin Lumenen syväpuhdistavaa turvenaamiota.Hinta-laatu suhteeltaan älyttömän hyvä tuote :) Ja hoitaa oikeesti tehtävänsä hyvin! Onhan sitä bloggaajatkin kehuneet,joten ei voi mennä vikaan ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh! :D No ei vissiin sit hirveen huono, voisin tutustua asiaan :)

      Poista
  16. Ei ei ei... saippuaa nainen! Hae lähikaupasta vaikka ihan tavallinen erisanin puhdistusgeeli. Iltaisin meikit pois ja kosteutus. Aamulla yleinen puhdistus ja kosteutus. Opettele vaikka nyt ensin tää pelkän puhdistusgeelin käyttö ja siirry sen jälkeen kasvovesiin yms. Kasvojen rasvaksi apteekista humektanin kevyintä versioo.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha xDDDDD Joo kävin tänää onneks ostaa jotai puhdistusgeelii ja kosteusvoidetta, lähdetäänpä niillä liikkeelle siis :D

      Poista
  17. Täällä joku mainitsikin jo nuo apteekin La Roche Poseyn Effaclar -tuotteet. Suosittelen myös kokeilemaan! Näitä tuotteita suosittelee monet ihotautilääkärit ja kosmetologitkin. Effaclar -sarjan tuotteet on kehitetty vartavasten pintakuivaa ihoa varten jossa esiintyy epäpuhtauksia. Itselläni ainakin helpotti iho-ongelmia huomattavasti vaikken niistä omalla kohdallani koskaan eroon varmaan pääsekään.

    -Mila

    VastaaPoista
  18. Moi Anniina! Iholle ihotyypin mukaiset puhdistusaineet, eli lähtien ihan meikinpoistosta. Apteekista löytyy varmasti sopivat tuotteet. Muista myös kuorinta 1-2 krt/vk ja kasvonaamiot. Kasvonaamioita kannattaa olla muutama erilaista, toinen esim puhdistava ja toinen kosteuttava. Se tasapainottaa ihoa :) ja siihen päälle vielä joku hoitava kosteusvoide :) eucerin merkiltä apteekista löytyy epäpuhtaalle iholle hoitotuotteita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noita naamioita ja kuorintavoiteita multa kotoo löytyykin kun niitä tykkään hamstrailla :>>

      Poista
  19. Great blog! Maybe want follow each other? If Yes, just follow me, and i follow you back :)
    xoxo
    http://smellofpeony.blogspot.de

    VastaaPoista
  20. "Tai suihkussa jollain näistä" Nauratti tuo pet headin purkki tuolla korissa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo XD hiuksiin oon sitä kyllä joskus koittanu, naamaan en kuitenkaan :D:D:D

      Poista
  21. Ite käytän suht edullisia tuotteita ja toimii. Puhdistan kasvot Nivean Cleansing moussella (pinkki pumppupullo), ei kuivata mutta puhdistaa hyvin. Löytyy esim Sokokselta jne, maksaa about 7€. Kosteutukseen Apobase creme/lotion riippuen miten rasvaisen tuotteen tarvitsee. Saatavilla apteekeista, hinta myös about 7-8€.

    -Hanna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ostin tänää just jotai garnierin tai nivean tms juttuja, nyt on millä lotrata! :P

      Poista
  22. Mulla alko kans ihoon pukata ärtyneitä finnejä ihan yhtäkkiä. Kaikki oikeastaan pahens vaan asiaa paitsi apteekin acnisyl rasva mistä oli ees vähän apua. Sitte törmäsin sattumalta sellaseen tuotteeseen kun suolasaippua ja se oli kyllä mun ihon pelastaja! Kaikki finnit katos viikossa ja niitä ei enään tule. Oon jättän kaikki ihonhoito tuotteet pois tää on ainoo mitä mä tarviin. Tietysti meikit pesen pois niille tarkoitetuilla tuotteilla. Tätä voi hieroa käsien kautta kostutetulle iholle ja huuhdella pois tai antaa kuivahtaa iholle ja huuhdella vaikkapa aamulla pois mikäli iho vaatii tehohoitoa. Palalla on hintaa n. 5 euroa ja se kestää kauan! Tämä ei siis ketään vararikkoon vie ;) omani tilasin ruohonjuuresta ja ennenkö se mulle kotiin saapui tein itse perinteistä suolavesi liuosta merisuolasta ja käytin sitä iltaisin kasvovetenä ja annoin kuivua iholle. Se oli kans tosi hyvä! Suola tietysti kirvelee hiukan ennenkö siihen tottuu mutta se on pieni asia se koska tää auttaa! Netti on pullollaan suolasaippua juttuja kannattaa lukea, tää on nimittäin auttan monia ja monelle ollut ainut ratkasu ihoon :)

    VastaaPoista