tiistaina, joulukuuta 01, 2015

My Dragons

Niinkun oon täällä maininnutkin, mulla on ollut kesästä asti kaksi lintua. Undulaatteja lajikkeeltaan.

Homma lähti sillätavalla, että mua odotti iso paketti synttäreinä vaaleenpunasessa kääreessä ja ihmettelin et mitä noin suurta muka voi olla. Avasin paketin ja siellä oli lintuhäkki. Meni hetki siinä tajutessa, että häkissä istuskelikin pikkuinen vihreä lintu :D No nopeet hätäitkut siinä väänsin kun lintu oli niin sulonen ja pieni ja sieltä mulle lauleskeli ilosesti ja sitten iski vähä paniikki et miten mä pidän tän hengissä. Vielä lisänä mulle ilmotettiin, että sille pitää mennä parin päivän päästä hakee kaveri, koska niitä täytyy pitää vähintään pareittain. Pikkuherralle piti keksiä nimikin, eka mikä tuli mieleen oli Jalokivi, koska mulle tuli mieleen väristä joku smaragdi tai sellanen :D Jalokivi, elikkäs Jalo.

Sitten käytiin hakemassa se kaveri, sininen tyttö ja sille käypä nimi oli Fantasia, Fanta.


Jalokivi oli alkuun käsikesy, mutta villiintyi kun toi toinen arempi yksilö tuli kuvioihin, eli kumpikaan ei ota kädestä ruokaa tai tuu sormelle, mutta ei se haittaa. Ne osaa tulla häkistä ulos ja mennä sinne sisään kun ne tahtoo mutta ne ei oo hirveen kiinnostuneita ulkoilusta jostain syystä vaikka häkin luukku on yleensä aina auki kun oon kotona. Puhua niistä ei kumpikaan osaa tai matkia mitään, mutta Jalokivi mutisi jo alkuun paljon sellasella radioäänellä ja innostuu kun musiikki soi, imuri pauhaa tai lasken hanasta vettä. Fantasia on parempi lentään, se on tosi ketterä ja täydestä vauhdista saattaa yhtäkkiä stopata esim tonne ylös boorditapettiin kiinni :D Jalo lensi kerran päin seinää kun kaarsi liian läheltä ja oli sitten hetken aikaa vähän hölmistyneenä, onneks ei käynyt kuinkaan vaikka säikähdin aika paljon. Fantan ääntely oli alkuun pelkkää kirkumista ja räksyttämistä, mutta huomaa hauskasti miten noi on tosiaan ottanut oppia toisiltaan, siis matkimallahan ne oppii. Nykyään molemmat pitää sitä hassua mekaanista urinaansa ja välillä sitten räksyttää pahemmin kun Domino :D Joillain mun videoilla ootte varmaan kuullutkin taustalla niiden ääntelyä.

Oikeestaan en osaa kertoo noista sen kummemmin, ne on ihania ja kauniita ja seurallisia, vaikkakin arkoja. Niiden hoitaminen on aika helppoa, mutta roskaa niistä tulee paljon - höyheniä ja siemenenkuoria. Lipaston saa pyyhkiä kerran tai pari päivässä ja lattian ympäriltä imuroida vaikka joka päivä ja luututakkin usein. Saan varmaan astman niiden takia. Oon ollut kaikesta ihan huolissaan ja googlaillu ja kyselly netissä jos on ollu jotain mielessä. Esim tuoreruoka ei kelvannut kun vasta jossain 2kk jälkeen vaikka sitä oli joka päivä tarjolla ja eri laatuja ja jossain vaiheessa luin, että niitä pitäs sumuttaa suihkepullolla koska ne ei ite käyny ammeessaan kylpemässä yms :D Saman tien menin hätääntyneenä hakee suihkepullon ja aloin suihkuttaan niitä :D

Siis henkilökohtasesti oon sitä mieltä, että lemmikkiä tai siis ylipäänsä elävää eläintä ei missään nimessä sais hankkia tollasena yllätyslahjana toiselle, MUTTA en tarkota tätä minään sormen heristelynä lahjan antajaa kohtaan, koska oikeestihan siis tää oli ehkä ihanin lahja ikinä ja oon ollut tosi onnellinen näistä kavereista. Joskus aikasemmin oon miettinyt, että lemmikkilinnut ois kivoja, mutta koska mulla ei oikeen oo ollut tilaa kotona, mitään tietoo näistä tai muutakaan niin en oo siirtyny tuumasta toimeen. Olin kuulemma jonain iltana sillon lemmikeistä keskustellessa sanonut että undulaatit olis ihania niin siitä se idea oli sitten lähtenyt.

Onko teillä kokemusta undulaateista?
Entä muista linnuista?
Jos on niin kuulisin mielelläni lisää! :)

8 kommenttia :

  1. Ensiksi: Eläintä ei pitäisi koskaan antaa lahjaksi (paitsi jos asiasta on ennakkoon sovittu). Lintu ei ole mikään koriste ja sen hoito vie loppujen lopuksi kuitenkin paljon aikaa. Linnut ovat myös seurallisia ja kaipaavat huomiota. Siinä valistusosuus :) Kannattaa tutustua www.kaijuli.fi sivuihin, jos et ole jo tutustunut. Lemmikkilinnut Kaijuli ry on Suomen suurin lemmikkilintuharrastajien yhdistys. Sieltä löytyy tietoa ja myös foorumi, johon voi kirjoittaa ja kysellä. Ihana kuulla, että olet ollut aktiivinen tiedon etsinnässä. Ihailtavaa, että olet laittanut undulaateille joka päivä tuoreruokaa, vaikka se ei olekaan kelvannut. Undulaatit ovat luonnostaan epäileväisiä. Jos on kärsivällisyyttä niin ne saa myös kesyyntymään. Ihanaa myös että pidät häkin oven aina auki. Undulaatit eivät lennä silloin jos ne ovat väsyneitä tai jos niillä on sulkasato. Aiheesta voisi kirjoittaa vaikka kuinka :) Minulla on ollut undulaatteja siitä asti kun olin 10-vuotias :) Jos joskus haluat kysyä jotain niin: katharinettk[at]gmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä olen :) Ja kyllä on tullut Kaijuli foorumeineen ja FB:n undulaattiryhmä tutuiksi tässä aikana :,3 Kiitos kommentista, en tiennytkään että sullakin on lintusia!

      Poista
  2. On kyllä tosi ihania nämä :) Metelöikö ne yöllä, et saatko nukuttua?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei kun nekin nukkuu koska on pimeä :,3

      Poista
  3. Kuin söpöjä!♥ Kissat vois tykätä tollasista kavereista :'D

    VastaaPoista